ΧΗΜΕΙΑ
Α΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ
ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Θα διδαχθεί το βιβλίο
«Χημεία» Α' Λυκείου.
Η διδακτέα-εξεταστέα
ύλη του μαθήματος ορίζεται ως εξής:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ
1: ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
|
1.3. «Δομικά σωματίδια
της ύλης – Δομή του ατόμου – Ατομικός αριθμός – Μαζικός αριθμός – Ισότοπα»
|
Παρατήρηση: Από τον πίνακα 1.4: Μάζα και φορτίο υποατομικών σωματιδίων,
να μην απομνημονευθούν οι στήλες «Μάζα/g» και «Φορτίο/C».
|
1.5. «Ταξινόμηση της
ύλης – Διαλύματα – Περιεκτικότητες διαλυμάτων – Διαλυτότητα»
|
Παρατήρηση: Το
σχήμα 1.13 Κατανομή χημικών στοιχείων
στη γη και στον άνθρωπο, να μην απομνημονευθεί.
|
Εργαστηριακή άσκηση:
Να πραγματοποιηθεί το Πείραμα «Παράγοντες που επηρεάζουν την
ταχύτητα διάλυσης».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ – ΔΕΣΜΟΙ
|
2.1 «Ηλεκτρονιακή δομή των ατόμων»
|
Παρατήρηση: Ο Πίνακας 2.1 Κατανομή ηλεκτρονίων σε στιβάδες, στα
στοιχεία με ατομικό αριθμό Ζ=1-20 να διδαχθεί, αλλά να απομνημονευθεί
μόνο η στήλη «στοιχείο».
|
2.2 «Κατάταξη των
στοιχείων (Περιοδικός Πίνακας). Χρησιμότητα του Περιοδικού Πίνακα»
|
2.3 «Γενικά για το χημικό δεσμό. – Παράγοντες
που καθορίζουν τη χημική συμπεριφορά του ατόμου. Είδη χημικών δεσμών»
|
2.4 «Η γλώσσα της
Χημείας-Αριθμός οξείδωσης-Γραφή τύπων και εισαγωγή στην ονοματολογία των
ενώσεων»
|
Παρατηρήσεις: α) Ο
Πίνακας 2.3 Ονοματολογία των κυριότερων μονοατομικών ιόντων να διδαχθεί και
να απομνημονευθεί.
β) Από τον Πίνακα 2.4 Ονοματολογία των
κυριότερων πολυατομικών ιόντων να απομνημονευθεί ολόκληρη η 1η στήλη. Από τη 2η και την 3η στήλη
να απομνημονευθούν οι ονομασίες και οι συμβολισμοί των πολυατομικών ιόντων: κυάνιο, όξινο ανθρακικό και υπερμαγγανικό.
|
γ) Από τον Πίνακα 2.5 Συνήθεις τιμές
Α.Ο. στοιχείων σε ενώσεις τους να απομνημονευθούν οι Α.Ο. των K, Na, Ag, Ba, Ca, Mg, Zn, Al, F
και από το Η ο (+1), το Ο ο (-2),
το Cl, Br, I ο (-1).
|
Εργαστηριακή άσκηση:
Να πραγματοποιηθεί το Πείραμα «Πυροχημική ανίχνευση μετάλλων»
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΟΞΕΑ-ΒΑΣΕΙΣ-ΑΛΑΤΑ-ΟΞΕΙΔΙΑ
|
3.5 «Χημικές
αντιδράσεις» (Πως συμβολίζονται οι χημικές αντιδράσεις, Χαρακτηριστικά
χημικών αντιδράσεων, Μερικά είδη χημικών αντιδράσεων)
|
Παρατηρήσεις:
α) Η Σειρά δραστικότητας ορισμένων μετάλλων και
αμετάλλων να διδαχθεί αλλά να μην απομνημονευθεί.
|
β) Ο
Πίνακας 3.1 Κυριότερα αέρια και
ιζήματα να διδαχθεί αλλά να μην
απομνημονευθεί.
|
γ) Από την υποενότητα «2.
Εξουδετέρωση», να μην διδαχθούν οι αντιδράσεις:
Όξινο οξείδιο +
βάση, Βασικό οξείδιο + οξύ, Όξινο οξείδιο + βασικό οξείδιο
|
Εργαστηριακή άσκηση:
Να πραγματοποιηθεί το Πείραμα «Χημικές αντιδράσεις και ποιοτική
ανάλυση ιόντων».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: ΣΤΟΙΧΕΙΟΜΕΤΡΙΑ
|
4.1 «Βασικές έννοιες
για τους χημικούς υπολογισμούς: σχετική ατομική μάζα, σχετική μοριακή μάζα, mol , αριθμός Avogadro, γραμμομοριακός
όγκος»
|
Παρατήρηση: Στην υποενότητα Γραμμομοριακός όγκος (Vm), να διδαχθεί μόνο ο ορισμός του
γραμμομοριακού όγκου και η τιμή του σε STP.
|
4.2 «Καταστατική
εξίσωση των αερίων»
|
Παρατήρηση: Να μην διδαχθούν
οι τρείς νόμοι των αερίων
|
4.3 «Συγκέντρωση διαλύματος – αραίωση, ανάμειξη
διαλυμάτων»
|
4.4 «Στοιχειομετρικοί υπολογισμοί».
|
Παρατήρηση: Να μην διδαχθούν
οι υποενότητες:
Ασκήσεις
στις οποίες η ουσία που δίνεται ή ζητείται δεν είναι καθαρή
Ασκήσεις
στις οποίες δίνονται οι ποσότητες δύο αντιδρώντων ουσιών
Ασκήσεις με
διαδοχικές αντιδράσεις
|
Εργαστηριακή άσκηση:
Να πραγματοποιηθεί το Πείραμα «Παρασκευή διαλύματος ορισμένης
συγκέντρωσης – αραίωση διαλυμάτων».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου